طرح توجيهي|طرح تجاري|طرح صنعتي|طرح اقتصادي |طرح توجيهي صنعتي |طرح توجيهي اقتصادي 

چطور يک طرح اقتصادي پول‌ساز بنويسيم

به فکر توليد يک محصول خارق‌العاده افتاده ايد يا مي‌خواهيد يک ايده هيجان انگيز را به پول تبديل کنيد. اين چند نکته را رعايت کنيد تا موفق شويد.

نکته اول براي شروع هر برنامه اقتصادي اين است که طرح توجيهي داشته باشيد و بدانيد که مي‌خواهيد چه امکاناتي داريد، چه کاري مي‌خواهيد بکنيد و چه نتيجه‌اي قرار است بگيريد.

به نظرتان اين‌همه برنامه‌ريزي دشوار مي‌آيد؟ اما به هر حال استفاده از يک برنامه‌ريزي مناسب نقشه راه شما را به سوي موفقيت کامل مي‌کند. وقتي برنامه‌هايتان آماده شد علاوه بر اينکه به شما براي پيشبرد سلامت استراتژي‌هايتان کمک کند، سرمايه گذاران علاقمند به اين طرح را هم مجاب به مشارکت با شما خواهد کرد.

اما طرح اقتصادي شما بايد چه چيزهايي داشته باشد تا کارا‌تر شود و شما را تبديل به يک «آدم موفق» کند؟

اول از همه اينکه بايد طرحتان را خلاصه کنيد. خيلي‌ها وقتي که به دنبال نوشتن طرح اقتصاديشان مي‌روند به آن شاخ و برگ مي‌دهند و ايده‌هاي رويايي که منجر به راه اندازي يک شرکت بزرگ و جهاني مي‌شود را با تفصيل شرح مي‌دهند، نوشتن اين همه آرزو طرح شما را آنقدر طولاني و شلوغ مي‌کند که کسي حوصله خواندن آن را نخواهد داشت. يک طرح اقتصادي نبايد شبيه به اعلاميه‌اي در مورد همه چيز باشد! سعي کنيد که مستقيم و سرراست سراغ اصل مطلب برويد.

متخصصان استفاده از طرح‌ها و نمودارهاي متنوع را در طرح‌هاي اقتصادي توصيه مي‌کنند اما استفاده بيش از حد از اين ابزار‌ها نه تنها باعث نمي‌شود تا سرمايه گذاران آينده شما به طرحتان علاقمند شوند بلکه به شدت آن را غير واقعي و رويايي جلوه مي‌دهد.

دوم اينکه موجَز بودن به معني ناقص بودن نيست. توصيه اول ما به خلاصه نويسي را جدي بگيريد اما ناقص‌‌ رها کردن ايده‌ها و‌‌ رها کردن آن‌ها درمتن طرح کار شايسته‌اي نيست و‌‌ همان ابتداي کار شما را از هدفتان دور مي‌کند و پول‌هاي نازنين را از دست شما مي‌ربايد! مبناي طرح اقتصاديتان را به خوبي شرح دهيد، تعداد افراد و تخصصهاي مورد نياز براي به کار گيري در پيشبرد طرح و مسائل مربوط به نام و عنوان تجاري را به خوبي شرخ دهيد تا در آينده نياز کمتري به بازنگري داشته باشيد.

باربار‌ها شنک نويسنده کتاب‌هاي متعددي در مورد طرح‌هاي اقتصادي و استارتاپ‌ها است، او رعايت نکات زير را در موفقيت يک طرح اقتصادي مؤثر مي‌داند:

?-طرحتان را توصيف کنيد.

?-محصول يا خدماتي که قصد ارائه آن را داريد را شرح دهيد.

?-فضاي رقابتي پيرامون محصولي که قصد ارائه آن را داريد را معرفي کنيد.

?- توضيح دهيد که چطور مي‌خواهيد از مدل‌اقتصادي که در نظر گرفته‌ايد پول درآوريد.

?- شيوه بازاريابي محصولتان را تعيين کنيد.

?-برنامه‌هاي خود را براي توليد محصولات جديد پس از عرضه مورد قبلي تعريف کنيد.

?-تيم اقتصادي خود را (هر چند کوچک) تعريف کنيد.

?-نياز‌ها و انگيزه‌هاي مالي خود را تعريف کنيد، برآورد کنيد که به چه ميزان سرمايه نياز داريد و چه ميزان در‌آمد کسب خواهيد کرد.

موارد بالا مسائلي ساده و اوليه هستند که بايد رعايت شوند اما خيلي‌ها به راحتي از کنار آن‌ها مي‌گذرند و آن‌ها را ناديده مي‌گيرند.

نکته آخر اين‌که طرح اقتصاديتان را منحصر به فرد کنيد. فرض کنيد که دو نفر مي‌خواهند روي يک زمينه فعاليت اقتصادي انجام دهند، اگر يکي از آن‌ها طرح اقتصادي خود را از روي ديگري که شايد موفق‌تر هم به نظر برسد الگو برداري کند توانايي‌هاي خودش را درپيش‌بيني شرايط منحصر به فرد پيش روي طرح‌ش و چالش‌ها و مشکلات پيش رو زير سئوال مي‌بردو سرمايه گذار نگران را از خود مي‌راند! پس به خاطر داشته باشيد که به فعاليت اقتصادي خود و طرح مربوط به آن به عنوان يک برنامه منحصر به فرد با قابليت‌ها و چالشهاي مخصوص به خود نگاه کنيد و برآوردهاي واقعي خود را صورت دهيد. وقتي خودتان بابت قابل اطمينان بودن و ثبات طرح و اهداف و نياز‌هايش مطمئن شديد، شرکاي آينده هم با نگاهي مثبت‌تر با شما همکاري خواهند کرد.

برچسب ها :طرح توجيهي ، طرح تجاري ، طرح صنعتي ، طرح اقتصادي ، طرح توجيهي صنعتي ، طرح توجيهي اقتصادي ،